Alla inlägg under augusti 2010

Av Katarina - 28 augusti 2010 22:10

Så länge var jag faktiskt ledig i sommar (nej, jag tänker fortsätta älta det trots att ingen annan än jag tycker synd om mig!). Sen hjälpte jag visserligen till att flytta på måndagen och gick kurs på söndagen, men jag hade iaf fem dagar ledigt   ) Och då minsann passade vi på att åka norrut, till Chrilles pappa i Norråker närmare bestämt. Chrille tillbringade helgen innan i Umeå och tog bilen därifrån direkt till farsgubben, så 23.50 på måndag kväll hoppade tjejerna och jag på nattåget mot Östersund. Eller OK då, vi hoppade faktiskt på långt innan eftersom tåget skulle avgå 23.50 Riktigt mysigt! Har aldrig åkt sovkupé tidigare, vi hade köpt med oss Maxmat från centralen och inledde med ett skrovmål. Blir mer och mer övertygad om att tågsemestrar är da shit! Är inte så förtjust i att flyga och blev lite inne på tåg efter att vi var i Paris förra sommaren. Sista natten bodde vi ju dnbvyfuvk de Nord, eller vad nu stationen hette. Den var iaf gigantisk med massa tunnelbanor och tåg som avgick till alla möjliga städer i Europa. Eftersom jag inte är så förtjust i att köra långa sträckor heller så fastnade jag för tågidén.

Lite bilder från Norrland kommer här:

  

Mina söta döttrar gillade också tåget :) Kan väl erkänna att efter 7 timmarsresan till Östersund blev det en 2 timmars bilresa och därefter en timme med bil innan vi var framme. Kanske inte lika charmigt....

  

               Coola familjen   

  

Emelie lyckades fånga gammelgäddan :)

 

  

Rebecca håvar hon istället.

 

  

Vackra vyer.

 

  

 Ska man verkligen doppa ner spöt i vattnet? Fast det är klart, Chrille kanske försöker spetsa fisken....

 

Här ser vi en typisk storfenad abborrgös. Typ...

 

  

 Glada badbrudar :)

 

  

 Tyvärr fick man inte ha med hundar på nattåget (eller man fick, men då kunde man inte få sovkupé och tvinga småbrudarna att försöka sova i en tågfåtölj var inte aktuellt). Men vi fick iaf en del gostid med Hjalle   

 

 

På farfars tomt finns en damm där man bl.a kan öva sig på att ro. Förstår inte varför båten ser så framtung ut bara

 

Vill ni veta hur man rastar hund i Norrland förresten? Vad sägs om det här:

  

 

Och till sist, om ni vill veta var man trivs:

 

 

Återkommer! 

Av Katarina - 25 augusti 2010 21:35

Måste bara få fråga eftersom jag plötsligt är förföljd av en. Började på dagen igår när jag var ute i Smedbyskogen/kullen med min dog-walk-hund. Möter då en kille med (vad jag tror) två mellanschnauzrar, en svart och en vit!? Han måste ha undrar varför jag glodde så vansinnigt, men jag var tvungen att kolla så att det inte var en grå hund. Väldigt ljust grå..... Men nädå - den var vit! Började genast fundera över om man kan ha "sabbat" pälsen genom nedrakning eller annat, men samtidigt såg den väldigt tjusig och vältrimmad ut.

Som par var det förresten väldigt häftigt med en svart och en vit hund med så "speciellt" utseende. Har ju själv två "likadana" hundar med olika färg, men mina vovvar kan å andra sidan vara vilken ras som helst. Enligt folks gissningar: BC (Lazy), Sheltie (båda!), collie (Zero), blandras (Zero), husky/polarhund (Zero såklart), Berner Sennen (jo det är sant att jag fått den frågan om Lazy!). Men dessa jyckar utgjorde ett väldans tjusigt par.

Sen, igår kväll, när jag precis blivit upphämtad av en av mina privatchaufförer (ni ska bara veta hur många karlar jag åker bil med  ) kom samma hundar gåendes över vägen borta vid vår lilla näraffär.

Så nu måste jag undra - fiins det vita schnauzrar? Hade ju kunnat göra det enkelt för mig och gå in på skk.se och kolla upp rasstandarden, men det är ju fusk. Jag vill iaf egentligen bestämt svara "nej" på frågan, men det blir lite svårt när jag tror mig ha sett en....

 

Jag är förresten förföljd av döda näbbmöss också.....

 

Återkommer!

 

Av Katarina - 23 augusti 2010 22:21

Kors i taket, måste jag själv få säga. Jag är ganska urusel på att gå kurs, dels tycker jag sällan att jag har råd, dels saknar jag körkort och har svårt att gå någon annanstans än på hemmaklubben (och då verkligen klubben). Men när jag såg lappen i klubbstugan i våras om att det skulle anordnas specialkurs i spår, för instruktörer, på DTBK kände jag mig kallad (som det så vackert heter). Och det gick det med. Första kurstillfället fick jag ta med mig barnen och åka taxi dit. Sedan har jag fått skjuts av Chrille, svärmor och vår kursledare (som så passande råkar bo i Åkersberga :). En gång påbörjade jag faktiskt en kommunal resa dit, men kom inte längre än till Täby C innan telefonen ringde och Janne undrade vad jag hade för mig. Det visade sig att även han skulle till DTBK och eftersom han bor i Täby var det bara att åka med. Det kan faktiskt gå ganska bra utan körkort ibland.

I vilket fall som helst var det en väldans bra kurs, nu är man nästan lite sugen på att hålla spårkurs :) Fast det får isf bli i vår, kommer vara upptagen tisdag- onsdag och fredagkvällar under hösten, det räcker bra så......

 

Men nu till något helt annat. I fredags fyllde världens bästa Rebecca 6 år, grattis och hurra! Klockan fyra hade vi planerat för kalas. EXAKT 16.00 när vi skulle börja bära ner massa go´saker på tomten började det regna.... Till saken hör att två (av varandra oberoende :) barn som skulle komma är väldigt allergiska mot hundar. Två familjers närvaro hängde alltså på att vi kunde vara utomhus. Men, men, det gick faktiskt över och vi kunde parta på gräsmattan. Rebecca fick sitt hett efterlängtade Nintendo DS som vi hade skramlat till. Plus två spel faktiskt, kan ju bli roligare att ha såna också.

 

Idag var det skolstart för båda tjejerna. Emelie började trean. Väl framme vid skolan möts Emelie av en klasskompis som hon inte träffat på hela sommaren, de kramar om varandra och kompisen säger "vad lång du har blivit". "Tack!" svarar Emelie glatt. Inte lätt att vara kortast i klassen   

Rebecca började "6-års". Man blir lite blödig som förälder när man lämnar sin lilla plutt alldeles ensam och bortkommen på skolgården. Tur då att hon hittat några kompisar att leka med när jag kom och hämtade. För att citera Chrille "hon är ju inget socialt geni direkt"   

Måste bara få dela med mig av en av Rebeccas födelsedagspresenter: två biobiljetter som det står "God jul och gott nytt år önskar skolledningen" på. Någon har ansträngt sig   

 

Återkommer!

Av Katarina - 13 augusti 2010 20:33

Säg inget, men jag tror att jag är förföljd..... Dom senaste dagarna har jag liksom haft känslan av att ständigt vara övervakad. Tycker att dörrar öppnas efter mig, att någon sitter i soffan bredvid mig och ibland kan jag svära på att jag känner en blöt nos mot min hand. Kollar alltid efter om det är någon av mina hundar, men dom brukar ligga på golvet och se oskyldiga ut. Dessutom tycker jag ibland att jag ser en brun/röd skugga och den färgen stämmer ju inte alls överens med mina jyckar. Dessutom har den här konstiga skuggvarelsen ingen svans, så någon hund kan det inte vara fråga om?!

 

Jag undrar jag vad det kan vara för mystiskt väsen i mitt hus? Den säger ju aldrig något, så inte kan jag fråga.....

 

Kanske dags att ringa polisen?

 

Återkommer!

 

Stopp och belägg - Zero här som tagit över knapparna! Alltså va - vi är liksom vakter åt min farsa några dagar, vet inte vad matte snackar för goja - det är ju hon som sagt att han kan va här! Va nu de ska va bra för..... Han bara snor mina leksaker, försöker jucka på min brud och nu snor han all uppmärksamhet från mina mattar också! "Glidden är så söt" hör man ständigt. Äh - han har ju inte ens svans! Dessutom, hihi, ska jag berätta en hemlis? Han valpkissar! Haha, fatta va, han står alltså på alla fyra och bara böjer sig fram. Asatöntigt ju!

 

Vet ni vad han sa nu! Han sa att om det inte vore för att han redan gjort det skulla han gå och kn***a min mamma!

 

ZERO -VAD ÄR DET FÖR SPRÅK - GÅ OCH LÄGG DIG!

OK, Katta tillbaka nu, ber om ursäkt för min hund, ska omedelbart tvätta hans mun med tvål. Och Glidden sa inte alls så, han undrade bara hur många tikar Zero fått sätta på, han med sina manliga kissningar. Zero blev lite putt....

 

Återkommer!

Av Katarina - 11 augusti 2010 21:54

Börjar känna mig som en riktigt modern människa, för mobiltelefoner och datorer börjar ge mig ångest! Förut var det avkopplande att gå in på datorn, något man gjorde när man hade en stund över. Väl inne surfade man runt, kollade bloggar mm. Mina tre "obligatoriska" sidor (Hotmail, Facebook och egna hemsidan) har förvandlats till väldigt många obligatoriska sidor! Och dom här är det på riktigt också, för de är alla inblandade i jobb och åtaganden:

- Slevens hemsida

- Smedsladans hemsida

- Smedsladans mail

- Min mail

- ÖBK´s tävlingsmail

- ÖBK´s tävlingsanmälningsmail

- Sport Academys mail

- Åkersberga SA´s hemsida

- ÅSA´s medlemsadministration

- Fortnox (bokföring)

- Plusgirot

- SPCS

- ÅCV´s medlemsregister

Har säkert glömt något..... Men som sagt, numera när jag plockar fram min dator är det inte med känslan av "oooooh" utan "öööööh".

 

Och lyssna på det här - jag knatar för tillfället omkring med två mobiler som jag förväntas svara på!

 

Man kan ju nästan tro att jag är värsta karriärkvinnan, synd bara att man inte fick pröjs som en sådan också.....

 

Återkommer (kanske, någon gång mittemellan alla "måstesidor")

Puh

Av Katarina - 4 augusti 2010 19:37

Det är tydligen så körigt på sommaren att man inte hinner med bloggeriet. Konstigt, man borde ju ha som mest att skriva om då....

 

Förra veckan tillbringade jag uppe i Älvkarleby jobbandes på Sleven i Grytan. Riktigt roligt att jobba luncher, även om det fortfarande var lågsäsong då blev det ju periodvis mer att göra än under á la carten. Vi (min elaka styvsyster Tina och jag   ) hann dock med en del annat än att bara jobba. Måndag och tisdag stänger restaurangen redan klockan 15, så på måndagen blev det bad nere vid Älven och på tisdagen blev det Gävle.

Zero var också med på resan, han blev väl omhändertagen av pappa, Lena och Evalis under dagarna. Alla var de ganska fascinerade av hur mycket han bajsar    Zero har ju tagit på sig uppgiften som livräddare och han tar den ganska allvarligt vill jag lova! Så fort någon simmar utåt kastar han sig efter och vallar in dom till land igen. När vi gick ner till älven på måndagen satt vi på bryggan och bara njöt (vissa av oss njöt av öl, vi andra bara av lugnet). Jag funderade högt på huruvida Zero skulle hoppa i från bryggan om jag gjorde det, annars badar vi alltid från stranden. Nyfikenheten blev för stor och jag dök i. Hann bara komma upp till vattenytan igen och vända mig om innan jag hade en blöt aussienos i ansiktet. Han hade utan att tveka kastat sig i efter mig. Vi simmade in till land igen och gick ut på bryggan. Jag bestämde mig för att hoppa i en gång till, denna gång ville jag se hur han gjorde så jag hoppade med fötterna först och försökte snurra runt i luften. Mycket riktigt hoppade han i innan jag ens hunnit nudda vattnet. Är lite imponerad av att han lyckas kasta sig så utan att få huvudet under vattnet. Vi simmade in till land och gick ut på bryggan. Nu var jag nöjd med både bad och hund och tänkte sätta mig med de andra. Pyttsan då - plums sa det helt plötsligt då Zero fick för sig att det kanske var lite roligt att hoppa i. Eller så tänkte han att matte är ju så korkad och hoppar i hela tiden efter att jag räddat henne så det är lika bra att vara beredd..... Eftersom han inte ville simma in till land självmant utan höll sig vid bryggan (plus att det låg en båt förtöjd som man var tvungen att simma runt och jag orolig att han skulle kunna fastna i repen) fick jag helt enkelt hoppa i och låta mig eskorteras in till land. Min lilla plutt   

Tisdagen blev det shopping, middag och bio inne i Gävle. Riktigt mysigt ibland att slippa.... eeehhhhh... dom som man alltid har runt sig annars. Vi hade tänkt se "Inception" eller "Knight and day" (jag har ingen aning om hur den första stavas med den andra ska faktiskt vara knight och inte night), men eftersom de började så sent blev det istället "Prince of Persia". Ibland är det bra att man inte har några som helst förväntningar på en film för jag gillade den! Så nu är jag lite svag för Jake Gyllenhaal....

Jag lyckades även klämma in en ansiktsbehandling hos Thu under veckan - nu är jag ju så snygg så det är bara inte klokt!

Efter fredagens pass, vi stängde 20, blev det Upptåget osv hem. Klev väl innanför dörren omkring midnatt. Då befann sig Chrille i Umeå och barnen och Lazy hos svärmor, så det blev fredagsmys i soffan för Zero och mig. Borta bra med hemma bäst!   

 

Så, det var en snabbuppdatering om en vecka i mitt liv. Ska väl försöka uppdatera snart igen. Vem vet - snart kanske jag är framme vid dagens datum! Är ju t.ex iväg på väldigt spännande upptåg nu....

 

Återkommer!

Ovido - Quiz & Flashcards