Alla inlägg den 31 oktober 2010

Av Katarina - 31 oktober 2010 19:19

Denna helg har det varit kurs för hela slanten, nämligen andra delen av min rallylydnadsinstruktörsutbildning! Precis som förra gången blir man förvånad över hur snabbt dagarna går, 9-16 är över på ett kick. Jag tar det som ett tecken på att jag haft roligt    Nu är jag fullfjädrar expert! Eller inte.... Men jag ser fram emot att hålla min första kurs iaf. Gick ju även en spårspecial i augusti, så det blir fullt upp för mig i vår    Nej då, det ska faktiskt bli riktigt kul att testa något nytt. En spårkurs har jag visserligen haft förut, men nu har jag ännu mer kött på benen för att få till en bra kurs. Inget ont om valp- och allmänlydnadskurser, men nog sjutton börjar man "kunna" dom vid det här laget. Dessutom kan jag tycka att det ibland är skönt att få folk på kurs med något högre ambition än att "måste gå valpkurs enligt uppfödaren".

En sak angående rallyn, som jag får bekräftat gång på gång (fattar inte varför jag lyckas "glömma bort" det däremellan?) är att det är mycket svårare än vad man tror. Fast samtidigt inte alls så omöjligt som man kan tro. Hängde ni med? Jag anser att det kan bli en aha-upplevelse åt båda håll. En nybörjare som får prova på några lätta övningar och får klart för sig att man får använda röst och kroppsspråk hur mycket som helst inser att det är fullt "överkomligt" att träna (tävla?) rallylydnad. Medan en luttrad lydnadsmänniska som tränat hund i massa år nog ganska snart kan få klart för sig att det inte betyder att man susar igenom en rallybana utan besvär. Hur många lydnadshundar kan t.ex sitta framför sin förare? Och förvånansvärt få lydnadshundar klarar av att sitta/ligga kvar medan föraren tar ett varv runt den. "Matte/husse SKA vara framför mig" och "Jag SKA vara till vänster om matte/husse" typ.

 

Nu väntar Novemberlov en vecka. Har visserligen hundpromenader måndag-torsdag och ett säljmöte imorgon, men inget av det känns särskilt betungande. Brudarna drar på Ålandskryssning över dagen imorgon med deras farmor och mormor samt farmors väninna med sina barnbarn (två tjejer). Snacka om östrogenträff! På fredag drar vi till Malung för att hälsa på Anna med familj (man, två bonusbarn, bebis i magen och tre hundar). Ser fram emot en liten roadtripp med "Hits4Kids" poppandes i.... några mil (geografi är inte min starka sida.....). Det är nu Rebeccas födelsedagspresent, ett Nintendo DS, får visa sig användbar   

 

Återkommer!

Ovido - Quiz & Flashcards