Direktlänk till inlägg 1 september 2010

Vilken ras?

Av Katarina - 1 september 2010 19:41

Börjar liksom tveka lite angående vilken sort vår nästa hund ska bli. Nu kommer det att dröja några år, ska bli av med den gamla tanten först     Nääää, nu skojade jag faktiskt. Just idag har hon varit helt OK   

Det blir ju en mindre variant iaf. Tanken är att även barnen ska kunna klara av den. Så kriterierna är: en hund som jag ska kunna träna och tävla lydnad, bruks och agility med och som mina barn ska kunna gå ut med och träna agility och freestyle med.

 

Jag har varit inne på Cavalier, men börjar tveka lite nu. Sheltie säger många, men i ärlighetens namn har jag en så fånig anledning till att inte skaffa en som att dom är så vanliga (svar 1: ja jag är fullkomligt medveten om att Cavalier är en väldans vanlig hund, men inte sjutton ser du den särskilt ofta på en lydnads- eller brukstävling och i jämförelse med shelties finns nästan inga på agilitytävlingar heller. Och svar 2: när jag skaffade Lazy för 10½ år sedan hade jag inte sett röken av någon aussie på vår klubb. Så det så   ).

Förra hösten började jag kolla lite på, ursäkta stavningen, Kooikerhondje. Gick till rasmontern på Älvsjömässan och frågade. Tyvärr upplevde jag det som att mannen i montern försökte tala om för mig att jag inte skulle ha en. Jag vet inte om han fick för sig att jag skulle ha en hund till mina barn. Så är ju absolut inte fallet, jag ska ha en hund till mig men som är i rätt storlek så att även mina barn ska kunna klara av att gå ut med och gå kurs med. Han sa bl.a att den inte är någon barnhund. Vilket skitsnack! Den första Kooikern jag träffade var på en Juniorhandlingtävling, med en jätteduktig matte på 8-9 år. Vilket samarbete dom hade!  Är helt övertygad om att om jag tar hem en 8-veckors valp till mig så kommer det att bli en "barnhund". Speciellt som man kommer hänga hos uppfödaren så ofta man kan, MED barn   ).

Sen går det väl för sjutton inte att säga om en viss ras är barnhund eller inte? Mer eller mindre lämpliga egenskaper finns väl, men det är väl ändå individen som avgör? Tror ju inte att alla Golden älskar ungar t.ex Råkar veta att det finns ett gäng "barnrädda" hundar på klubben, gemensamma nämnaren är väl att dom saknar småbarn i sitt hus/närhet.

Alla terriers har jag nog valt bort per automatik. Blir ju bara biten av dom..... Kan man säga att terriers inte är Kattavänliga hundar?    Måste dock erkänna att jag gillar Norwichterriers skarpt. När jag var liten umgick vi med en familj som hade Norwich och som även födde upp i liten skala. Sen har jag haft förmånen att träffa en väldigt charmig Lisa under två kurser.

Uppe i Norrland träffade vi Hjalle och kanske att en Bichon inte är helt omöjlig?

 

Jaja, envisa Lazy lär väl överleva oss alla och tur är väl det eftersom jag nog aldrig kommer kunna bestämma mig helt.... I USA finns ju "dvärgaussie", men dom är, i ärlighetens namn, fula som stryk.   

 

Återkommer!

 
 
Karin & Etza

Karin & Etza

1 september 2010 22:34

Dvärgspets är väl så där lite lagom fjolligt. Nä allvarligt talat jag har sett en dvärgspets på lydnadsplanen en gång och det var faktiskt ganska häftigt. Söt som socker var den oxå. Men man får akta sig så man inte trampar på den. Sen gäller det att man är kort så att man når ner att belöna :-))

http://www.etza.dinstudio.se

 
Ingen bild

Pernilla & Hedda

2 september 2010 09:32

Matten till en av Heddas syrror har Kooiker-uppfödning - gå in på www.lovemix.se så får du se! :) Vet inte så mycket om rasen, men de ser ju rätt fina och behändiga ut.
Dessutom har de småbarn så jag tror definitivt att det blir "barnhundar" utav dom!

 
Ingen bild

Louise

7 september 2010 16:26

Har du blivit biten av Hjördis????....ta tillbaka annars blir du biten av henne...

ps. fast ja förstår va du mena ;)
ps. träffade fina ko??????hundar på agilitytävlingar förr...trevliga men lite egna...eller hanen va lite tjurig... har inte rosies syrra en???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 28 februari 2012 22:54

Det blir ju tyvärr lite klent med skid- och pulkaåkningen under detta sportlov, tur då att man kan roa sig på andra sätt. Igår tog vi den traditionella dagskryssningen. Jag brukar inte vara med på denna tradition då jag oftast jobbat tidigare, utan d...

Av Katarina - 27 februari 2012 22:03

Herregud, här har man varit hundaktiv utan att tala om det! Jag vill ju gärna att folk ska tro att jag faktiskt aktiverar mina hundar någon gång per halvår.....   Denna gång var väl iofs aktivitetsnivån rätt låg, vi var nämligen på massagekurs i ...

Av Katarina - 21 februari 2012 21:01

När jag var liten (kommentarer om hur längesedan det var undanbedes vänligen) så var det ofta mammorna som var "mest engagerade" i skolan. Skulle man t.ex. åka på utflykt och några föräldrar följde med, var det oftast mammor. Anledningen var väl anta...

Av Katarina - 27 oktober 2011 22:32

Jag börjar undra om det spökar uppe på ÖBK. Vet att det finns dom som påstått detta länge, men hur ofta lyssnar jag på någon annan?    Hade rallylydnadskurs ikväll. Alla tränade på och det var frid och fröjd. Vi avslutade med en bana. I ena hörnet ...

Av Katarina - 10 oktober 2011 11:24

Dags för lite bilder igen:      Lazy och Zune njuter av varsitt mellanmål   Zero funderar på om Zune kan bli ett mellanmål     Ute på promsis med Rebecca     Tränar framförgående     Kanin på grönbete     Tvättpaus    ...

Ovido - Quiz & Flashcards