Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Ett ovanligt inlägg

Av Katarina - 5 september 2010 21:35

Jag har ju faktiskt varit och tränat! Herregud, hur har jag kunnat glömma att skriva om det? I tisdags, på klubben, spår och lydnad minsann   

Spåret gick väl så där, han började väldans tjusigt (han är i det här fallet alltså Zero), gick klockrent med bra drag i linan men sen stannade han plötsligt upp och tittade frågande på mig. Jag stod bara still och inväntade att han skulle fortsätta, men han bara glodde och snurrande runt lite åt fel håll. Till slut tog jag två steg i spårets riktning och då fortsatte han som om inget hade hänt. Ibland är det svårt att förstå vad som försigår i deras små (väldigt söta) huvuden. Sedan gjorde jag något jag ofta får till: släpper linan när hunden går genom krångligt snår för att fånga upp på andra sidan, bara det att jag lyckas inte få tag i den där jädra repstumpen innan den så där lagom retsamt fladdrar iväg. Man känner sig så jäkla korkad när man snubblar sig fram halvt framåtlutad, jagandes ett snöre. Vad är det för fel på katter egentligen?

Zero sprang i full fart framåt och missade sista vinkeln. Sedan verkade han inte alls vilja anstränga sig för att fortsätta spåra, så jag drog om honom i full fart och triumferade väldigt överdrivet elakt när jag hittade leksaken som låg i slutet. Ha! Där fick han minsann! Kanske ska lägga spår oftare än en gång i halvåret? I höstas klarade han faktiskt ett högrespår ganska snyggt.

Sedan blev det lite lydnad, vilket gick mycket bättre än spåret. Har inte tränat på länge, mycket beroende på att jag tröttnat på rutan och inkallning med ställande som vi tjatat med ett tag. Fick den "briljanta" idén att träna sånt vi redan kan, alltså ettans moment. Han var ju superduktig ju! Förstår inte varför man ska hålla på träna sånt man inte kan när man kan lyckas med det man redan kan istället. Blir ju mycket roligare så   

Tänkte ju nöja mig med vårt enda förstapris i ettan ("kan" ju det där med LP1, både Marwin och Lazy fixade det) och istället försöka komma vidare i tvåan (vilket jag däremot inte fått till med någon hund, de envisas ju med att gå och dö eller bli sjuka då). Men vem vet, man kanske ska tävla en etta till för att inte helt tappa tävlandet? Fast då måste vi igenom den där j**la platsliggningen igen! Av tre starter i ettan har vi haft två där hunden bredvid rest på sig varav den ena gick direkt fram till Zero. Mattes lilla pluttenuttvovve kan ju gå sönder av dom andra stooora stygga hundarna   

Fast vänta lite nu? Skulle inte jag tävla agility i år? Kanske dags att sätta fart. Ouuups, vänta, det var visst försent. Aja, kanske någon annan gång. Imponerande att man kan missa ett helt år ändå. Undrar vad jag ska missa nästa år? Rapport? IPO? Minletande?

 

Idag har vi varit och rekat våra spår inför tävlingarna helgen 18-19 september. Vet inte hur det gick till, men jag har lyckats få med Chrille som spårläggare, så vi drog iväg hela familjen ut i skogen. Barnen satt i bakluckan och spelade "tjuv och polis" med Chrille, hundarna och jag tömde skogen på lite fästingar. Hittills har jag plockat åtta på Zero och två på Lazy. Men inte nog med det - jag hittade två på mig själv också. Finns så mycket spännande i skogen. Började med att jag pillade mig lite i nacken och hittade en liten grej där som jag drog i, voilá - en fästing. Medan jag försökte mosa till den lite kom nästa krypande på handen på mig. Då blev det projekt avklädning. Mina barn fick agera kontrollanter, jag hoppas de inte fått men för livet. Dom skrattade iaf gott åt mina magar när jag stod framåtlutad och skakade ur håret. Vissa har en mage, andra har flera.....

 

Återkommer!

 
 
Hanne & Gänget

Hanne & Gänget

6 september 2010 11:56

Fästingar finns det i överflöd.
Jag skulle ha velat se när du sprang förbi Zero i spåret och hittade leksaken. Han måste känt sig snopen.

http://sigge05.bloggplatsen.se

 
Kärran

Kärran

6 september 2010 13:43

Träna spår mer än en gång i halvåret? Nä, nu ska du inte överdriva träningen.

Chrille som spårläggare i bakluckan på bilen spelandes "Tjyv o polis" med ungarna. Om det är det man gör som spårläggare, så kunde jag ställt upp!

Förresten.. kan man hyra dig som fästinginsamlare. Du går före och tömmer skogen på fästingar - sedan kan man gå fästingfritt efter.

... och vissa* består enbart av en enda stoooor mage!

Jo, du ska väl iaf ställa upp på ÖBK:s lydnads-KM? Då har du iaf tävlat en gång i år. Visserligen inte agility, men vadå. Tävling som tävling.


* läs: undertecknad

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Karin & Etza

Karin & Etza

8 september 2010 17:33

Jag har flera. Maggar alltså. :-))
De förökar sig med åldern ska du veta.

http://www.etza.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 28 februari 2012 22:54

Det blir ju tyvärr lite klent med skid- och pulkaåkningen under detta sportlov, tur då att man kan roa sig på andra sätt. Igår tog vi den traditionella dagskryssningen. Jag brukar inte vara med på denna tradition då jag oftast jobbat tidigare, utan d...

Av Katarina - 27 februari 2012 22:03

Herregud, här har man varit hundaktiv utan att tala om det! Jag vill ju gärna att folk ska tro att jag faktiskt aktiverar mina hundar någon gång per halvår.....   Denna gång var väl iofs aktivitetsnivån rätt låg, vi var nämligen på massagekurs i ...

Av Katarina - 21 februari 2012 21:01

När jag var liten (kommentarer om hur längesedan det var undanbedes vänligen) så var det ofta mammorna som var "mest engagerade" i skolan. Skulle man t.ex. åka på utflykt och några föräldrar följde med, var det oftast mammor. Anledningen var väl anta...

Av Katarina - 27 oktober 2011 22:32

Jag börjar undra om det spökar uppe på ÖBK. Vet att det finns dom som påstått detta länge, men hur ofta lyssnar jag på någon annan?    Hade rallylydnadskurs ikväll. Alla tränade på och det var frid och fröjd. Vi avslutade med en bana. I ena hörnet ...

Av Katarina - 10 oktober 2011 11:24

Dags för lite bilder igen:      Lazy och Zune njuter av varsitt mellanmål   Zero funderar på om Zune kan bli ett mellanmål     Ute på promsis med Rebecca     Tränar framförgående     Kanin på grönbete     Tvättpaus    ...

Ovido - Quiz & Flashcards