Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010

Fot!

Av Katarina - 25 oktober 2010 23:55

Kan inte låta bli att förundras över folks missbrukande av ordet FOT. Hur ofta möter man inte en irriterad matte/husse med en våldsamt dragandes jycke i koppel. Hunden struntar totalt i sin ägare och sliter som en galning, med full fokus, för att komma fram till t.ex en annan hund. Ägaren har så kort koppel som det bara går och vrålar sturskt FOT till sin hund. Gärna med x antal upprepningar också. Varför???? Borde man inte försäkra sig om att hunden faktiskt vet vad det är man vill att den ska göra innan man börjar ge den order? Och är man så trög så man faktiskt tror att hunden lyder kommandot och inte (så som fallet oftast är) blir fysiskt hindrad att gå något annat än "fot"? Eller är det helt enkelt så att man känner sig lite "häftig" som slänger sig med uttryck som väluppfostrade hundar kan? Kanhända att man kollat lite för mycket på olika hundprogram och härmar? I det läget gillar jag att stanna till, med tydligt slaka koppel till mina hundar, stoppa ner handen i fickan och kvittra lite glatt med godisröst. Kan lova att mina voffsingar går f-n så mycket tjusigare fot när dom tigger bredvid mig än vad den arga "fotmänniskans" hund gör.

 

Och så veckans ridrapport (vill minnas att detta började som en hundblogg, gick över till en barn/familjeblogg för att numera vara en hästblogg. Så kan det gå :) Rebecca har ridit tre gånger på världens sötaste lilla Smirre och idag var det dags för hästbyte. Det blev en lite större ponny (Smirre är ju Shettis, så det är svårt att inte vara större än honom   ) vid namn Champis. Eller han heter nog Champagne egentligen, men idag körde vi alkoholfritt   . Det gick bra som vanligt, även om hästledaren (jag) blev lite nervös när de berättade att han kunde få för sig att bita lite på den som ledde. Gulp! Jag förberedde mig på ett "Champis NEJ" följt av ett "MEN vad sa jag för någonting....", men jag fick aldrig chansen att utöva mina hundtrick eftersom han inte försökte äta upp mig en enda gång. Duktig ponny! Speciellt som Rebecca ska rida honom två gånger till. Fast iofs får väl Chrille ställa upp som ledare någon gång också   . Kul ändå med vilka skillnader det kan vara hästar emellan. När Rebecca skulle trava på Smirre behövde hon knappt röra benen (skänklarna) innan han satte fart, i Champis fall fick hon sparka på som sjutton och samtidigt smacka. Till slut fick jag dra igång honom. Slöskallen.... Det roliga var att när jag gick fort och försökte få honom att trava, så gick det inte. Men när jag sprang själv - då satte han fart minsann! Jag hade jättekul där ett tag och sprang baklänges framför honom, ivrigt påhejandes som om jag vore inne på en agilitybana. Råkade förresten säga åt Rebecca att gå och hämpa kopplet när vi höll på sadla/tränsa och fick då genast "ajabaja" från ridläraren. Man måste tydligen kalla saker för vad de verkligen heter, i detta fall grimskaft. Jag tycker iaf att det känns som ett koppel när man går där bredvid. Kanske ska dra till med ett och annat "FOT" till Champis nästa gång   

 

Återkommer!

 
 
Kärran

Kärran

26 oktober 2010 11:23

Man ska aldrig förakta tiggandets... eh... nåt. Det är iaf trevligare än "FOT!! Annars!!"

Jag tycker du ska envisas att kalla hästarna koppel för koppel! "Grimskaft" *fnys* Skaft sitter på spadar o sånt - inte på grimmor. Okej, grimsnöre eller grimrem tycker jag låter bättre än "skaft". Grimtross, kanske?

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Hanne svarar

Hanne svarar

26 oktober 2010 15:27

Tänk vad mycket problem lite goda köttbullar kan göra. Önskar bara att jag inte glöme dem hemma så ofta. köttbullarna alltså...

http://www.sigge05.bloggplatsen.se

 
Karin & Etza

Karin & Etza

26 oktober 2010 19:59

Jag tycker du ska testa med sitt eller ligg nästa gång. Och nej jag tänker inte tävla på Lucia Cup.

http://www.etza.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 28 februari 2012 22:54

Det blir ju tyvärr lite klent med skid- och pulkaåkningen under detta sportlov, tur då att man kan roa sig på andra sätt. Igår tog vi den traditionella dagskryssningen. Jag brukar inte vara med på denna tradition då jag oftast jobbat tidigare, utan d...

Av Katarina - 27 februari 2012 22:03

Herregud, här har man varit hundaktiv utan att tala om det! Jag vill ju gärna att folk ska tro att jag faktiskt aktiverar mina hundar någon gång per halvår.....   Denna gång var väl iofs aktivitetsnivån rätt låg, vi var nämligen på massagekurs i ...

Av Katarina - 21 februari 2012 21:01

När jag var liten (kommentarer om hur längesedan det var undanbedes vänligen) så var det ofta mammorna som var "mest engagerade" i skolan. Skulle man t.ex. åka på utflykt och några föräldrar följde med, var det oftast mammor. Anledningen var väl anta...

Av Katarina - 27 oktober 2011 22:32

Jag börjar undra om det spökar uppe på ÖBK. Vet att det finns dom som påstått detta länge, men hur ofta lyssnar jag på någon annan?    Hade rallylydnadskurs ikväll. Alla tränade på och det var frid och fröjd. Vi avslutade med en bana. I ena hörnet ...

Av Katarina - 10 oktober 2011 11:24

Dags för lite bilder igen:      Lazy och Zune njuter av varsitt mellanmål   Zero funderar på om Zune kan bli ett mellanmål     Ute på promsis med Rebecca     Tränar framförgående     Kanin på grönbete     Tvättpaus    ...

Ovido - Quiz & Flashcards