Direktlänk till inlägg 10 juli 2010

Bonushundar

Av Katarina - 10 juli 2010 21:07

Fr.o.m idag t.o.m fredag är jag (och resten av familjen också) hundvakter åt Nico och Zäta (Sheltie och BC för er som inte vet). Eftersom båda är hanhundar har Zero blivit placerad hos mamma ute i Skärgårdsstad.

Vi började med att hela familjen, inklusive Lazy såklart, promenerade hem till dom för att hämta jyckarna. Hela prommisen hem gick Lazy och stötte stenhårt på lilla Nico, båda är lika gamla (10 bast) och gillar varandra skarpt    Zäta går också ganska bra, men han är inte i Nicoklass!

Väl hemma hos oss får Lazy väldigt brått in, vill knappt släppa in Zäta (Nico var inga problem). Hon skyndar sig in i köket och vräker i sig sin mat. Sedan verkar det som att hon får för sig att försöka tömma vattenskålen också innan någon börjar dricka av hennes vatten! Herregud - tikar.... Nåja, hon coolar ner sig efter en stund (och ett antal "gå och lägg dig" från mig   ) och läget är någorlunda lugnt, även om hon hela tiden håller noggrann koll på Zäta. På kvällen sticker vi tvåbenta iväg till Domarudden, en löprunda står på schemat för Chrille och mig, under tiden får brudarna leka i lekparken och sedan tar vi ett välförtjänt dopp. Jag bestämde mig för att ta med hackkycklingen Zäta - gamlingarna hade väl fått hjärtsnurr om jag tagit med dom på löpning. Eftersom vi har hund med oss kan vi inte bada vid stranden utan tänkte ta klippan vid Påta. Naturligtvis är det redan folk med hund där och badar, så vi bestämmer oss för att åka vidare till Garnsviken. Precis bortanför stranden finns ett par klippor som är ganska bra att bada ifrån. När vi närmar oss ser vi att det är ett par personer vid den bortersta klippan och styr då stegen mot den närmsta. Helt plötsligt kommer en stor jäkla hund springande mot oss, den tillhörde dom två människorna. Ägarna vrålar på hunden, jag likaså, men den fortsätter fram till oss. Eftersom matte antytt att Zäta inte gillar hanhundar börjar jag bli ganska nervös. Efter den stooora hunden kommer dessutom en westie joggandes också. Hundarna morrar och svansarna är högt uppe i vädret! När den stooooora (  ) hunden kommer fram vrålar jag till åt den och försöker daska min handduk på den för att få den att försvinna. Det går sådär.... Försöker få Chrille att ingripa med ett antal "ta bort den!!!!!" samtidigt som jag försöker hålla bort Zäta. Ett litet gruff utbryter men det är väldigt snart över, Chrille lyckas få tag i den stoooora hunden och dennes matte kommer fram och tar över.

Stopp i pressarna! Chrille vill ge sin version av saken:

"Jag kastade mig in i det hela med livet som insats. Fick sy ett antal stygn då jag tog alla bett för att rädda Zäta!.

Nu fortsätter min version:

Vi väljer, av någon konstig anledning (  ), att gå ännu längre bort för att bada. Emelie påpekar att den andra hundens människor inte ens sa "förlåt" för vad deras hund gjorde. Amen!

 

Tjejerna, Zäta och jag badar. Chrille håller sig på land - måste vara p.g.a infektionsrisken, man ska nog inte bada i "smusigt" vatten med stora öppna huggsår   

När vi går tillbaka till bilen ropar matten efter oss och frågar om vår hund gjorde sig illa och berättar att hennes hund nog bara är osäker och aldrig har gjort så förut. Var nog som Chrille sa att hon blev nog så skakig själv att hon inte kom sig för att säga något direkt efteråt. Men det hela gick ju bra, blev inte mer än ett snabbt gruff, även om man inte är särskilt kaxig när man står mellan två hanhundar, varav den ena är ganska stor. Kan inte komma på vad rasen heter, men den ser ganska "cool" och "doggig" ut, typ svart och brunt tigrerad.

När vi kom hem igen hade Lazy tydligen tröttnat på sin fluffiga partner för nu var det helt plötsligt Zäta som fick all uppmärksamhet och Nico som blev utanför. Gick så långt så att Nico och Zäta blev lite irriterade på varandra. Min bitch är en riktig bitch! Inser att jag känner igen mönstret från Skivaffären. Spirre är henne klara favorit, men då och då glömmer hon honom för ett tag och hänger intensivt med Grompan. En viss svartsjuka kan då uppstå killarna emellan... Herregud vilken manipulativ kärring jag har!

För er som undrar kan jag tala om att det nu har vänt igen och Nico är favoriten. Dom ligger bredvid varandra under bordet medan Zäta ligger får ligga en bit ifrån. När han inte kommer upp i soffan och lägger huvudet i knät på någon av oss tvåbenta, den killen har charm   

 

För tillfället utspelar sig två stora TV-händelser i vår familj - bronsmatch i fotbolls-VM samt säsongsavslutning för Hannan Montana. Ni är fria att spekulera hur fördelningen framför våra två TV-apparater ser ut   

 

Återkommer!

 
 
Kärran o Spirre

Kärran o Spirre

11 juli 2010 00:48

Kärran: Sådan matte sådan hund! (Du får själv spekulera i vad som åsyftas.)

Spirou: Chrille, jag vet hur det känns med bitsår. Och man SKA inte bada då. Fast jag tycker det är dumt.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Kärran igen

11 juli 2010 00:49

Otäckt det där med lösa STOOORA hundar. Allra helst när man har en låne-hund med sig. Tur att det gick bra iaf.

 
Hanne & Gänget

Hanne & Gänget

12 juli 2010 09:07

Läskigt när hundar kommer rusande så där framförallt om man har någon annas hund. Hur gick det med Chrille???

http://sigge05.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 28 februari 2012 22:54

Det blir ju tyvärr lite klent med skid- och pulkaåkningen under detta sportlov, tur då att man kan roa sig på andra sätt. Igår tog vi den traditionella dagskryssningen. Jag brukar inte vara med på denna tradition då jag oftast jobbat tidigare, utan d...

Av Katarina - 27 februari 2012 22:03

Herregud, här har man varit hundaktiv utan att tala om det! Jag vill ju gärna att folk ska tro att jag faktiskt aktiverar mina hundar någon gång per halvår.....   Denna gång var väl iofs aktivitetsnivån rätt låg, vi var nämligen på massagekurs i ...

Av Katarina - 21 februari 2012 21:01

När jag var liten (kommentarer om hur längesedan det var undanbedes vänligen) så var det ofta mammorna som var "mest engagerade" i skolan. Skulle man t.ex. åka på utflykt och några föräldrar följde med, var det oftast mammor. Anledningen var väl anta...

Av Katarina - 27 oktober 2011 22:32

Jag börjar undra om det spökar uppe på ÖBK. Vet att det finns dom som påstått detta länge, men hur ofta lyssnar jag på någon annan?    Hade rallylydnadskurs ikväll. Alla tränade på och det var frid och fröjd. Vi avslutade med en bana. I ena hörnet ...

Av Katarina - 10 oktober 2011 11:24

Dags för lite bilder igen:      Lazy och Zune njuter av varsitt mellanmål   Zero funderar på om Zune kan bli ett mellanmål     Ute på promsis med Rebecca     Tränar framförgående     Kanin på grönbete     Tvättpaus    ...

Ovido - Quiz & Flashcards