Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Katarina - 15 maj 2010 00:36

Jag börjar ju bli värsta proffsbloggaren, tre inlägg på lika många dagar :)

 

Kvart i nio igår (alltså fredagkväll) lyckas jag faktiskt ta mig upp till hundklubben. Tog Zero och cykeln och smet iväg från "Så ska det låta", sambo, barn och allt annat. Av någon märklig anledning var vi själva däruppe. Det var faktiskt ovanligt lugnt och stilla "överallt" i Berga. Lugnet före stormen kanske?

 

När vi kom dit drog vi igång lite lydnadsträning. Rutan och fjärrdirigeringen gick skitbra! Tog en liten paus och när vi sen gav oss på rutan igen gick det helt plötsligt inte riktigt..... OK för att man hör att man ska sluta när det går som bäst, men det borde ju gälla vid dom momenten som hunden faktiskt redan kan. Håller man på tränar in ett nytt moment och ständigt slutar när det går "som bäst" kommer man ju aldrig någon vart. Eller??? Nåja, jag kanske är för otålig, han var nog duktigare än vad jag ville ge han cred för.

 

Sen gick vi ner till agilityplanen. Tränade lite starter, här var det precis tvärtom  - gick dåligt i början och sedan bara bättre och bättre. Märkligt.... Om någon gick förbi och hörde mig prata blev jag nog idiotförklarad. Det var allt från "dumma hund" till "vad gjorde du för fel nu då Katta, för självklart är allt ditt fel" (sagt med sur och ironisk röst).

Sedan tränade vi lite kontaktfält. Han är så söt för på  A-hindret har han verkligen fattat vad han ska göra, han smyger sig ner ett litet steg i taget och aktar sig väldigt noga för att gå för långt :) Balansbommen funkar ganska bra när vi tar bara den, men så fort det blir något hinder innan slarvas det rejält. Tur då att jag är så förståndig så jag tränade exakt på det, gick ganska bra på slutet :) Gungan har vi tränat minst på, vilket märks ganska rejält! Han kutar rakt fram, sedan ser det ut som i någon tecknad film. Brädan slår i marken och kvar i luften för en kort sekund hänger Zero.

 

Sedan var vi mogna att ge oss på en liten bana :) Tror den såg ut ungefär hopp-däck-hopp-hopp-hopp-tunnel-hopp-hopp-balans-staket (nu jädrar börjar jag slänga mig med proffsuttryck ;). Samma start som vi först tränat på och sedan hinder före balansen (duktig Katta - det var nästan så det kändes som ett planerat träningspass). Vi körde banan två gånger och det gick superbra!

 

Innan vi gick hem var jag ju tvungen att ge mig på lite lydnad igen (för att få en bra känsla med mig). Nu gick rutan lite halvdant iaf (han har fortfarande en märklig förmåga att helt plötsligt få för sig att ställa sig bredvid den). Tror att anledningen till att det ändå gick relativt bra med rutan igår var att vi använde oss av dom sågsspånsmarkeringar som låg kvar efter förra helgens lydnadstävling. Bättre än dom plankor eller slalompinnar en annan lägger dit.....

 

Inkallning med ställande (som ju gått så otroligt dåligt senaste tiden) var jag ju naturligtvis tvungen att testa på. Gick ganska bra faktiskt. När jag sen skulle avsluta med lite hederligt fritt följ (för att få en bra avslutning och belöna honom med leksak) märkte jag att han (inte vi - han! :P) var bedrövlig! Vänster om halt, som han iofs aldrig varit särskilt bra på, funkade inte över huvud taget! Han satte sig så fint framför mig! Nu kom "dumma hund" muttrandet fram igen..... :(

 

Nåja - på´t igen! Brukar försöka ha med honom upp när jag har kurs för att kunna träna lite efteråt så vi ska nog kunna få ihop minst ett träningspass i veckan :)

 

Återkommer!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards