Alla inlägg den 19 maj 2010

Av Katarina - 19 maj 2010 10:30

Var ju så uppspelt över söndagens utställning att jag hoppade över att berätta om lördagen :)

 

Jättehärligt väder, vi åkte iväg hela familjen till Domarudden. Hade picknick, barnen lekte, jag och Chrille löste korsord. Tjejerna hade tagit med sig badkläder och lyckades faktiskt doppa sig lite grann (typ till magen, fast Emelie hävdade bestämt att det skvätte ju upp till halsen och då borde det räknas).

 

  

Sommar :) Om ni undrar varför det är så konstigt ljus är det för att jag använde blixt eftersom det var så starkt motljus.

 

Hundarna var såklart med men stod mest och käkade gräs:

   Innan vi åkte hem la jag varsitt spår åt hundarna. Lazys var ca 150 meter långt med tre pinnar. Det gick faktiskt bättre än vad det brukar för lilla Lejsan. Första rakan jättefint, hon stannade till vid pinnen och plockade upp den efter ett litet uppmuntrande ord från mig. Första vinkeln klockrent! Sedan gick hon över andra pinnen, jag bromsade henne och efter en del letande hittade hon den. I andra vinkeln tappade hon bort sig och snurrade runt ganska mycket. Kom ner på sista rakan från lite fel håll, men hittade sista pinnen.   

  


Sedan var det Zeros tur. Hans spår var nog dubbelt så långt som Lazys med lika många pinnar och två vinklar. Zero är verkligen underbart duktig på att spåra! Jag behövde inte över huvud taget visa honom i vilken riktning spåret låg utan han gick raka vägen fram till starten och sen iväg! En hel del snurrande men till skillnad mot Lazy jobbar han verkligen intensivt HELA tiden. Lazy är ganska osäker (eller lat?) och stannar ofta upp och ber mig om hjälp. Han vill inte riktigt plocka upp pinnarna, men han stannar ändå till, så är man bara uppmärksam så märker man när han är vid en pinne och kan uppmana honom till att ta upp den. Tyvärr tappade vi helt bort andra pinnen men han kan mycket väl ha visat mig den - jag var ganska långt bakom honom och koncentrerade mig på att inte slå ihjäl mig i den branta, snåriga terrängen :)

På sista raksträckan fick jag släppa linan (en VÄLDIGT brant nerförsbacke och jag hade ballerinaskor på mig....) Jag ser hur han plötsligt står ända ute på stigen och ser även hur slutapporten ligger kvar på marken (några meter ifrån där han kom ner). MEN han började leta själv och hittade den :)

 

Pinnar ska ätas upp! 

 

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var en helt OK spårdebut för i år. Lite vimsigt från båda hundarna, men vi har å andra sidan inte spårat sedan novmeber. Dessutom sprang båda hundarna, så fort dom blivit avselade, och bajsade. Kanhända att det stör koncentrationsförmågan lite.... Och JO - jag hade rastat dom innan!

 

Väl hemma blev det grillad hamburgare på vår nya altan:

  

 

 

Återkommer! 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards